Afgaande op de vragen die ik krijg van Bob-kijkers en -lezers, zijn brandstoftanks de bron van heel wat ellende in watersportland. Tijd dus voor een artikel met daarin wat tips voor een brandstoftank die je geen motorproblemen oplevert.
Op of aan een goeie brandstoftank zitten best de volgende dingen:
- een vulleiding, met bovenaan de vuldop die door het dek van je boot heen zit. De onderkant van de leiding komt uit net boven de bodem van de tank, dat zorgt ervoor dat bij het vullen van de tank de diesel niet al te veel gaat schuimen.
- een brandstofleiding naar de motor, erg handig om diesel tot in je motor te krijgen ;). De brandstofleiding start enkele centimeters van de bodem van de tank (om geen vuil op te zuigen) en loopt naar het groffilter van de motor.
- een retourleiding waardoor het teveel aan diesel van de motor terug in de tank terecht komt.
- een inspectiegat: een gat met een flens erin die je kan openmaken mocht er iets mis zijn met je tank. Heel wat watersporters krijgen vroeg of laat te maken met water of vuile drab in hun dieseltank. Om te checken of het probleem eventueel binnen in je tank zit is zo’n inspectiegat erg handig. In een aantal van de gevallen is het zelfs nodig om de tank volledig schoon te maken. En dat gaat een stuk makkelijker als je een inspectiegat hebt.
- een ontluchtingsleiding, die ervoor zorgt dat er geen over- of onderdruk ontstaat in de tank door temperatuurverschillen. Zo’n ontluchting komt doorgaans uit ofwel aan dek, ofwel in het vrijboord. Bij een aantal boten zit de ontluchting van die tank wat onhandig gemonteerd, b.v. op de spiegel. Als er dan een golf je van achteren oploopt en water door de opening duwt heb je zonder probleem water in je tank. Bij andere boten kan er bij hevige regenval water in de ontluchtingsleiding geblazen worden. Om al die redenen is het altijd een goed idee om een zwanenhals te installeren in de ontluchtingsleiding van de tank.
- een uitsparing voor het bezinksel. Een beetje vuil en bezinksel zal je altijd in je tank hebben, dus waarom dat niet allemaal verzamelen in een uitsparing op 1 plek in de bodem van je tank. Zo verklein je de kans dat je die onzuiverheden alsnog opzuigt en in je filters krijgt. Helemaal mooi wordt het wanneer er onderaan die uitsparing ook nog een aftapschroef of een aftapkraan zit. Dan wordt het helemaal een eitje om eens per jaar de vervuiling onderin je tank te verwijderen.
- eventueel tussenschotten binnen in de brandstoftank (vooral bij grotere tanks) om overmatig klotsen en dus schuimvorming te voorkomen.
- Vergeet ook niet om je tank in de winter zo vol mogelijk te tanken. Zo minimaliseer je de kans op condens aan de binnenwand van je tank. Door temperatuurverschillen binnen en buiten de tank zet er zich immers condens op de binnenwanden. Die condens vormt druppels en die druppels zakken daarna onder je diesel. De scheiding tussen dat water en de diesel vinden dieselbacteriën helemaal top. En die bacteriën produceren dan weer drab op de bodem van je tank. Die drab veroorzaakt daarna verstopte filters en brandstofleidingen met alle motorstoringen van dien.
Vond je dit artikel interessant en wil je meer ? Schrijf je dan hier in op Bob’s nieuwsbrief, en dan krijg je de laatste updates zo in je mailbox.
Wil je reageren ? Heb je zelf nog handige tips ? Dat kan hier:
en wat doen de diverse mixen die je toe kan voegen?
en waarom zitten die niet standaard in de brandstof?
Goed artikel: Lees er de artikelen van de reddingsmaatschappijen maar op na: De meeste keren dat zij voor noodoproepen moeten uitrukken gaat het om brandstofproblemen.
Zorg wel altijd voor voldoende niveau in de tank. Dit om te voorkomen dat er lucht wordt opgezogen, wanneer je bijv. onder helling de motor bij hebt staan. Ook bestaat er m.i. dan minder kans op aanzuigen van drab in de leiding.
😉 condens bij de start van het seizoen wegzuigen met een zgn oilextractor. Condenswater zakt en diesel gaat er boven liggen. Slangetje via het kijkgat naar het dieptepunt. Zuigt ook meteen eventueel vuil dat naar de bodem/dieptepunt is gezakt weg. Ik tank daarom nooit vol bij aanvang winterseizoen.
Ik gebruik geen diesel-toevoegingen.
Hoi Meindert,
bedankt weer voor dit informatieve stukje! Zo blijf je ook in de winter lekker met de boot bezig!
Zou je eens een toelichting kunnen geven op de dieselbacterie. Mij werd geadviseerd om voor de winterstalling een prijzig goedje in de tank te gieten om bacteriegroei te voorkomen. Had ik zelf eigenlijk nog nooit van gehoord. Wat doet dit beestje en kan het tot serieuze problemen leiden 😡 ? Klopt het ook dat je hiermee rekening moet houden bij het sleutelen aan je motor ivm je eigen gezondheid?
Hoi Kees, Bert, Henk, Bernard & Maurice.
Bedankt voor jullie reacties !
Gezien de grote interesse ivm de dieselbacterie, en wat je dan al dan niet met je diesel moet doen daartegen, ga ik hier een artikel over schrijven. Wordt vervolgd !
is het zinvol om de ontluchting van je dieseltank dicht te maken in de winter
beste allemaal,
De meeste boten liggen weer op de kant of in de ligplaatsen. Het”winterseizoen”is tijd voor het onderhoud.
Als microbioloog heb ik het lastige bacterieprobleem ook ondervonden, uitgezocht en testen gedaan met de diverse middelen. Hierover heb ik een artikel geschreven, voor iedereen begrijpelijk.
Stuur een aanvraag mail mijn mail adres en dan stuur ik je het artikel toe. heb je vragen mag je me ook altijd bellen 013 533.44.90
groet
Frank Wouters
seafury
Dag Frank Wouters,
Ik zou heel graag jouw artikel over het bacterieprobleem in de dieselolie willen ontvangen. Al vast mijn dank
Vriendelijke groet
Herman
Ik zou ook graag het diesel bacterie probleem ontvangen.
Beste Frank,
gisteren de dieseltank opengemaakt en een laag zwarte olieachtige drapeer aangetroffen. Met de hand en later een Lap erdoorheen geveegd en zo veel mogelijk verwijderd. Wel blijft er nog wat rest achter, kam niet overal bijkomen. Heb al eerder, 3 jaar geleden de tank gereinigd en toen alle diesel weggegooid (300 liter!). sindsdien tank ik nooit meer vol voor de winteropslag, ongeveer 50 liter blijft erin. Maar nu weer een hele laag diepzwarte teerachtige prut! heb jij een idee wat hieraan te doen?
Vriendelijke groet,
Leeendert
P.s. Met Grotamar heb ik ook al niet zo beste ervaring, toen draaide de hogedrukpump naar de filistijnen.
I