Voor de ‘doe-het-zelf dieselmoneurs’ in spe onder ons is dit is een klassieker: hoe werkt de verbranding van een dieselmotor ?
Onderdelen in het verbrandingsproces
De voornaamste onderdelen die een rol spelen in het verbrandingsproces zie je in de animatie hieronder. Tip: ook voor mij werd het knal-geluid in de animatie na een tijdje behoorlijk irritant. Als dat voor jou ook zo is, kan je rechtsklikken op de animatie en klikken op ‘Afspelen’, dan pauzeer je de animatie.
- De zuiger die op en neer gaat in de cilinder. De zuiger is met een zuigerstang verbonden met de krukas (onderaan in de animatie), die via de keerkoppeling je schroefas of saildrive aandrijft.
- Luchttoevoer (‘air intake’) door middel van het openen van een klep en het inspuiten van lucht
- Brandstoftoevoer (‘fuel’). De brandstof wordt door de verstuiver onder hoge druk ingespoten in de cilinder. Hierover lees je verder meer.
- Uitlaat (‘exhaust’), ook weer door een klep die open gaat, zodat de uitlaatgassen weg kunnen vloeien uit de cilinder.
Meer uitleg over deze onderdelen vind je in Bob’s artikel over het brandstofsysteem van een dieselmotor
Op de animatie hieronder zie je maar 1 cilinder. Een motor kan 1 cilinder hebben, maar heeft er meestal meer dan 1. In dat geval zijn bewegingen van de verschillende zuigers zo op elkaar afgestemd dat ze de krukas samen mooi draaiende houden.
Ook is er in de animatie hieronder 1 ding niet juist: helemaal bovenaan zie je ‘compressed air’ staan. Dat zou inhouden dat er bij de brandstof, voor de inspuiting, samengeperste lucht toegevoegd wordt, maar dat is dus niet het geval. Ik heb me suf gezocht naar een even goeie en volledig juiste animatie, maar die heb ik niet gevonden. Deze animatie vind ik uiteindelijk de duidelijkste, ook al staat er een foutje in, vandaar dat ik ‘m je toch laat zien.
(bron animatie: http://auto.howstuffworks.com/diesel1.htm (Baris Mengutay))
4 Takt
Een dieselmotor is doorgaans een 4-takt (of 4-slags) motor. Dat wil zeggen dat er 4 fases zijn in het verbrandingsproces van de motor. Hoe die fases eruit zien, zie je op de animatie hierboven. In het cirkeltje aan de linkerkant zie je in welke fase het verbrandingsproces op de animatie zich op elk moment bevindt.
- Luchtinlaatslag (‘air intake’): tijdens deze slag gaat de zuiger naar beneden en opent de luchtinlaatklep zich. De cilinder vult zich met lucht, die in de meeste motoren eerst door de luchtfilter gegaan is.
- Compressieslag (‘press’): De zuiger komt terug naar boven en drukt de zonet aangezogen lucht samen. Dit zorgt ervoor dat de temperatuur van de lucht enorm verhoogt tot wel 550-600 graden celcius.
- Arbeidsslag (‘fuel injection and combustion’): De verstuiver verstuift een kleine hoeveelheid diesel in de cilinder. Doordat de lucht in de cilinder zo heet is, ontbrandt de diesel en duwt die de zuiger met veel kracht naar beneden. Daardoor wordt de zuigerstang naar beneden geduwd en daardoor draait de krukas. Op die manier drijft de ontbranding van de diesel de krukas aan.
- Uitlaatslag (‘exhaust’): Natuurlijk zit de cilinder nu, na de verbranding van de diesel, vol met uitlaatgassen. Doordat de zuiger terug naar boven beweegt na de ontbranding, duwt die alle uitlaatgassen naar buiten via de rechterklep (uitlaatklep), die nu geopend is. De uitlaatgassen komen dan in het uitlaatspruitstuk terecht: de plek waar alle uitlaatgassen van alle uitlaatkleppen samenkomen om naar de uitlaat gevoerd te worden.
Nu is de realiteit soms wat complexer, zo heb je b.v. directe inspuitingen of inspuitingen met een voorkamer. Maar daarover vind je in een later artikel meer.
Wil je reageren ? Heb je zelf nog handige tips ? Dat kan hieronder !
Vond je dit artikel interessant en wil je meer ? Schrijf je dan hier in op Bob’s nieuwsbrief, en dan krijg je de laatste updates zo in je mailbox.
Hoi Mijndert, de hoge druk leiding werd waarschijnlijk gebruikt om deze diesel op lucht te starten.
@ pieter: bedankt voor je toevoeging.
Ik heb even kort opgezocht wat dat is, zo’n luchtstart. Bij luchtstarten start je de motor door samengeperste lucht te injecteren in de cilinders en dit één per één, zodat de zuigers één per één naar beneden worden geduwd. Daardoor drijven de zuigers de krukas aan, wordt er diesel in de cilinders ingespoten en samengeperst, en begint de motor te lopen.
Dit wordt vooral toegepast wanneer motoren zo groot en zwaar zijn dat het te duur/complex is om te starten met een startmotor. Dus de kans is klein dat je dit bij je eigen scheepsdiesel zal tegenkomen.
Ik krijg geen animatie op mijn iPad. Hoe komt dat?
We need a lot more inthigss like this!
The myth of the innocent credit card is one just beginning to be exposed. With just a little advice and encouragement, anyone can break the cycle of credit card debt. The added benefit of lower stress, more Vitamin C and added “walking around money” makes becoming debt-free a cause for celebration! Thank you for following!
Nu man no tÄm savÄm ikdieniÅ¡Ä·ajÄm n-tajÄm kafijÄm izdevÄs noreducÄ“ties uz 5 gab (uz 2 nesanÄca). Bet iekÅ¡Ä“jÄ stresa sajÅ«ta jau ir mazÄka. Ja man kaut vai izdosies atbrÄ«voties no kafijas atkarÄ«bas, es jau bÅ«Å¡u priecÄ«ga Un izrÄdÄ«jÄs, ka zaÄ¼Ä tÄ“ja arÄ« ir tÄds diezgan pat baudÄms dzÄ“riens
@aijse. Dat kan liggen aan het feit dat we de animatie als het ware importeren van de site Howstuffworks.c om. Lukt het misschien wel via de link onder de animatie: http://auto.howstuffworks.com/diesel1.htm ?
Succes !
Meindert