In het artikel ‘7 tips voor strak schilderwerk’ vind je een aantal meer gevorderde tips voor klussers. In reacties op dat artikel kreeg ik de vraag naar basistips voor als je lekker wil gaan schilderen aan je boot. Dus bij deze een aantal basistips; we starten bij het schilderen van houtwerk. Heb jij nog een handige tip toe te voegen, dan hoor ik dat natuurlijk erg graag; laat onder dit artikel een reactie na !
- Voorzie een zo stofvrij mogelijke ruimte om in te schilderen. Je kan de plek in kwestie b.v. op voorhand goed stofzuigen. Als je buiten moet schilderen (b.v. het houtwerk aan de buitenkant van je boot), dan ben je bij voorbaat al een beetje in de aap gelogeerd. Probeer in dat geval te schilderen op een dag dat het weinig waait (om rondwaaiend stof te voorkomen). Probeer ook niet te schilderen op een dag dat het heet is (dan vloeit de verf niet zo goed). Meer tips rond temperatuur vind je in het ‘strak schilderwerk’ – artikel
- Eerst maak je het te schilderen houtwerk goed schoon met een gewone handborstel. Als er veel vuil echt aangekoekt is kan je zelfs het houtwerk afwassen met een sopje, maar spoel dat dan wel goed af en laat alles goed drogen (zeker als het ging om hout dat ongeschilderd was of waar de lak op verschillende plekken losgelaten heeft)
- Schuur het hout op met schuurpapier met korrel 120. Als het oppervlak van het hout erg oneffen is kan je starten met korrel 80 om vervolgens over te gaan naar korrel 120.
- Daarna maak je het houtwerk stofvrij door alle stof eraf te wrijven, en daarna met doeken of keukenrol met thinner erop alle stof van het houtwerk te verwijderen. Als je dat niet voldoende doet, krijg je schuurstof in je schilderwerk, wat eruit ziet als kleine spikkeltjes door de vernis- of laklaag heen. Als je doeken gebruikt, zorg dan dat die doeken niet pluizen.
- Ideaal is het om het houtwerk niet te schuren en stofvrij te maken in de ruimte die je stofvrij gemaakt hebt om te schilderen. Zo kan je b.v. buiten schuren met een jas aan, zodat het schuurstof niet al te veel in je trui of t-shirt geraakt. Daarna trek je je jas uit, klop je je broek goed af en ga je naar binnen om te schilderen. Als je niet anders kan dan binnen schuren, kan je binnen stofzuigen voordat je gaat verven en/of de grond rondom het schilderwerk vochtig maken.
- Dan pas begint het eigenlijke schilderen: maak het verfblik open en zorg dat je de rand van het verfblik niet vervormt, anders krijg je het verfblik nooit meer echt goed luchtdicht. Er zijn zelfs speciale sleutels voor om verfblikken open te maken. Roer dan de verf rustig door elkaar; roer niet te hevig omdat je dan luchtbellen in je verfwerk kan krijgen. Dit is zeker het geval bij vernis en wat minder het geval bij lakverf. Schenk de verf uit in een apart potje en veeg het laatste restje verf met je borstel uit het randje van het verfblik. Als je dat restje laat liggen wordt het, na iedere keer dat je verf uitgiet, moeilijker om het verfblik goed toe te krijgen omwille van de verfkorst die zich vormt.
- Breng de verf aan, kruiselings met een borstel of met een roller. Wanneer je een roller gebruikt, krijgt je verflaag een wat ruwe structuur, terwijl een verfborstel een veel gladdere laag achterlaat. Om het voordeel van de roller (grote oppervlakken) te combineren met een gladde afwerking kan je verf aanbrengen met een roller en de verf dan heel lichtjes nastrijken met een borstel.
- {loadposition custom2}Het aantal lagen: doorgaans heb je bij lakken genoeg aan (eventueel) 1 primerlaag en sowieso een tweetal laklagen. Vernissen vereist meestal wat meer lagen: 5 tot 7 lagen voor buiten-verniswerk en 2 tot 3 lagen voor binnen-verniswerk. Op hout dat natuurlijk al vernist of gelakt is en dat je enkel nog maar moet bijhouden, kan het natuurlijk volstaan om licht op te schuren en 1 of 2 lagen te leggen. Als je te maken hebt met kaal hout, is het aan te bevelen om voor de eerste (en soms ook de tweede en derde laag) verdunde vernis te gebruiken, waarbij de eerste laag het meeste verdund is en de lagen erna minder verdund. Volg hierbij de aanwijzingen in de productgids van de vernis die je gebruikt.
- Let op de overschildertijd van de verf of de vernis. Doorgaans kan je na enkele uren het houtwerk gewoon opnieuw schilderen of vernissen zonder dat je moet het opnieuw moet opschuren. Wacht je te lang (doorgaans langer dan 8-16 uur), dan moet je aan de slag met schuurpapier korrel 180 tot 240 om de verflaag lichtjes op te ruwen. Je wil natuurlijk de vorige laag er niet afschuren, dus lichtjes schuren is de boodschap.
- Er zijn verschillende manieren om je materiaal op te bergen tussen verschillende lagen. De sleutel is dat er geen lucht aan je verf mag komen. Je kan een plastic zak of een latex of vinyl handschoentje om je borstel of roller heen draaien. Doe ook de deksel zo snel mogelijk terug op de pot tijdens het verven en tussen de lagen. Gebruik best geen hamer of schroevendraaier om de deksel op z’n plek te slaan, dat zorgt er alleen maar voor dat de deksel vervormt en daardoor de pot minder goed afsluit. Gebruik gewoon je handen om de deksel goed op z’n plek te duwen.
- Ben je klaar met je verfwerk, spoel dan je borstel uit met de gepaste thinner (rollers zijn doorgaans wegwerpmateriaal), en hang ‘m in lijnolie (voor meer informatie daarover en een handige tip van een lezer, zie het ‘strak schilderwerk’ artikel).
Wil je nog meer informatie en tips over schilderen. International heeft een uitgebreide schilderhandleiding, die je gewoon gratis kan downloaden.
Wil je reageren ? Heb je zelf nog tips ? Laat dan hieronder je reactie na !
Vond je dit artikel interessant en wil je meer ? Schrijf je dan hier in op Bob’s nieuwsbrief, en dan krijg je de laatste updates zo in je mailbox.
Hallo,
Mijn boot heeft een betimmering van gelamineerd hout.
Langs de randen laat de bovenste laag los.
Heeft iemand enig idee hoe wat ik hier mee aan moet?
Bedankt voor de tips