Bob’s Ultieme Gids voor het winterklaar maken van de Scheepsmotor
Veel Bob-fans vroegen me al om meer te weten te komen over de klussen die je moet doen om de scheepsdiesel in je boot winterklaar te maken. Hieronder vind je het resultaat van mijn eigen ervaring (en van behoorlijk wat research 🙂 ).
Help me om deze lijst nog beter te maken !
- Heb je vragen bij bepaalde onderdelen ?
- Doe jij bepaalde klussen normaalgezien anders ?
- Doe je nog andere dingen ?
Laat het me weten ! Laat je reactie achter onderaan op de pagina of stuur me een mailtje: meindert[at]bootcoachbob.nl
Oliesysteem
Tap de olie af of zuig ‘m uit de motor met een oliepomp. Vervang de oliefilter en vul de motor met nieuwe olie.
(Hoe dat allemaal moet zie je in deze videocursus: Oliefilter vervangen)
Het vervangen van de olie moet op het einde van het seizoen omdat er in gebruikte olie zuren en andere stoffen zitten die de onderdelen binnen in je motor aantasten. Niet iets dus om de hele winter zo te laten, dus best verse olie in de motor doen voordat de winter begint.
Vervang ook de olie uit de keerkoppeling.
Laat de motor draaien en warmlopen en zet ‘m achtereenvolgens een paar seconden in z’n vooruit en in z’n achteruit, zodat de nieuwe olie zich goed kan verspreiden doorheen de hele motor.
Check nogmaals het oliepeil en vul bij als dat nodig is.
Brandstofsysteem
Check het groffilter op water en vervuiling. Zit er water of vuil (drab) in het inspectieglaasje van de filter ? Dan kan het zijn dat er veel meer water, dieselbacterie of vuil zit onderaan in je tank en dat kan erg slecht zijn voor je motor. Tap dan de onderste laag diesel uit je tank (hopelijk heb je een aftapkraan, zoja, check dat ie echt op het laagste punt van je tank staat). Anders pomp je een paar liters diesel van op de bodem van de tank, met een pompje met een slang (in de vuldop) die tot op de bodem geraakt. Zit die diesel dat ook vol drab (= dieselbacterie) of water, dan kan je eerst proberen om het onderste gedeelte uit je tank volledig af te tappen / uit te pompen tot je geen water of drab meer tegenkomt. Als je geen water of drab meer tegenkomt en als je diesel er nog helder uitziet (niet donker van kleur), dan kan je normaalgezien verder varen.
Als je diesel er echter donker uitziet, zit er niets anders op dan je hele dieseltank leeg te pompen of af te tappen en reinigen met een speciaal product.
Als je water/drab tegenkomt is het sowieso slim om je brandstoffilters te vervangen, want de kans is groot dat die drab ook in je filters zit.
Heb je vaak water in je diesel, check dan eens hoe de ontluchting van je tank eruit ziet. Soms zit de ontluchtingsopening zo in de romp geplaatst dat regenwater er zo in kan lopen, of dat stevige golven er zo water in kunnen drukken.
Vervang sowieso elk najaar het groffilter en het fijnfilter van de motor. Ontlucht de motor. (Hoe dat moet zie je in deze videocursus: Brandstoffilters vervangen en dieselsysteem ontluchten)
Vul de tank helemaal tot bovenaan af met diesel. Door de temperatuurverschillen binnen en buiten de boot kan er zich immers condens gaan vormen aan de binnenkant van de tank (bovenkant). Een deel van dat condenswater zakt daarna in en onder je diesel. Tussen dat water (onderaan) en de diesel (bovenaan) vindt de dieselbacterie het reuzefijn vertoeven, en dat is dus geen goede zaak. Het is sowieso
Nu is een goed moment om de boot uit het water te halen.
Saildrive
Voor motoren met een saildrive: vervang de olie in het staartstuk als de boot op de wal staat.
Koelsysteem
Water kan bevriezen, daardoor uitzetten en op die manier delen van je motor beschadigen. Dat is voor direct gekoelde motoren (waar zeewater de hele motor koelt door middel van koelwaterkanalen doorheen de motor) nog een groter risico dan voor indirect gekoelde motoren (waar zeewater koelvloeistof koelt die op zijn beurt door de hele motor loopt).
Voor wat betreft het zeewatersysteem start je best met het doorspoelen van het zeewatersysteem met zoet water: zet de zeewaterkraan toe, ontkoppel de zeewaterslang en hang ‘m in een emmer met zoet water. Start je motor en laat ‘m lopen totdat de emmer op is.
Nu kan je het zeewatersysteem beschermen tegen de vorst. Daarvoor zijn er 2 mogelijkheden.
- Het zeewatersysteem vullen met antivries: hang de ontkoppelde buitenwaterslang in een emmer met opgeloste antivries. Gebruik liefst geen antivries met ethyleenglycol (= de stof die meestal in antivries zit), want dat is erg schadelijk voor het milieu. De antivries die bij de eerste voorjaarsstart uit je uitlaat komt is vaak erg moeilijk op te vangen, en zo belandt er elk voorjaar toch nog veel giftige antivries in onze wateren. Gebruik liever antivries op basis van propyleenglycol, dat is niet giftig en wordt ook gebruikt voor het vorstvrij houden van het drinkwatersysteem aan boord.
- Een tweede optie is het zeewatersysteem gewoonweg droog maken. Dat houdt in dat je het systeem leeg laat lopen. Zorg dat je de laagste delen van de motor ook zeker aftapt. Daarna demonteer je de impeller (hoe je dat doet zie je in deze videocursus: impeller vervangen). Smeer de impeller in met waterbestendig vet (Vaseline b.v.) en plaats ‘m terug (pomphuisdeksel niet helemaal toeschroeven anders kan de impeller zich vastzetten gedurende de winter). Alternatief is om de impeller in een afgesloten plastic zak te bewaren. Laat dan de motor een paar seconden lopen om het water dat nog in de uitlaatslang zat eruit te blazen. Als je een uitlaat met water-geluidsdemper of een ‘waterlock’ hebt, zuig dan het resterende water dat nog in de uilaat zit, eruit met een pompje.
Zeewaterfilter (wierpot)
Maak de zeewaterfilter (of ‘wierpot’) schoon: draai het filterdeksel van de wierpot en maak de filter schoon met water of indien nodig een sopje van detergent (liefst ook weer biologisch afbreekbare detergent, zoals Ecover). Check ook de afdichtingsring van de filter op scheuren en andere beschadigingen, vervang ‘m indien nodig en smeer ‘m in met vaseline voordat je de filter terug monteert.
Schoonmaken buitenkant motor
Check de buitenkant van de motor op vuil/olie/diesel. Kijk ook zeker naar de naden van waar verschillende onderdelen van de motor op elkaar zijn geschroefd (b.v. waar de warmtewisselaar op de rest van de motor gemonteerd zit). Als je op bepaalde plekken kleine beetjes (oude) olie ziet lekken, of een witachtige aanslag ziet (= zoutkristallen), kan dat een teken zijn dat een pakking het begeven heeft, waardoor er dus olie of water uit de motor lekt. Afhankelijk van waar die pakking zit is het dan tijd om zelf de pakking te vervangen als je dat kan, of om de motor na te laten kijken door een monteur.
Beschermen tegen roest
Check de bedieningskabels van de motor op beschadigingen en roest (soms zichtbaar doordat de bescherming van de kabel wat opgezwollen is). Vervang de kabel indien nodig en vet de metalen onderdelen van de kabels in, b.v. met WD40.
Bespuit de dynamo en de startmotor licht met WD40 om vocht tegen te gaan (en om de dynamo lichtjes te smeren). Dit kan je ook doen met de overige elektrische onderdelen op de motor (kabels, aansluitingen, …) om vocht tegen te gaan.
Invetten
Als er delen van de motor ingevet moeten worden (kijk in de handleiding van je motor voor eventuele invetpunten), vet die dan in.
Accu
Zorg dat de accu(‘s) volledig zijn opgeladen. Een accu kan zich in enkele maanden tijd ontladen, en een ontladen accu kan bevriezen en daardoor beschadigen. Laat de accu minimaal eens per maand volledig op, of installeer een druppellader die continu aan staat. Een klein zonnepaneel of kleine windgenerator is hier ook prima geschikt voor.
Eventueel kan je ook de accu ontkoppelen om het verlies uit de accu tijdens de winter tot een minimum te beperken.
Slangen en rubberen onderdelen
Check slangen op beschadigingen: weke plekken, gaten, scheurtjes, … check ook onder de slangklemmen: draai ze een beetje los zodat je ze opzij kan bewegen en de slang inspecteren. Check tegelijk ook de slangklemmen op slijtage. Draai daarna de slangklemmen terug aan.
Check alle rubberen onderdelen van de motor op slijtage en week worden. Zo kan b.v. gemorste diesel je motorsteunen aanvreten.
Beluchter
Check of de beluchter nog goed werkt. Gaat het over een beluchter met een rubberen ventieltje, dan kan je dat ventieltje wassen met warm water (of eventueel een warm sopje van water en detergent). Op die manier was je het zout eraf; dat zout kan ervoor zorgen dat het ventieltje blijft vastzitten en dus je beluchter onbruikbaar maakt. Goed afspoelen en droog maken en terug monteren (een videocursus hierover volgt binnenkort).
Schroef
Demonteer de schroef. Smeer de schroefas (of de pin die uit de saildrive komt) in met waterbestendig vet (vaseline b.v.).
Check de schroef op slijtage. Is je schroef gecorrodeerd, dan is er misschien een probleem met de anodes onderaan de romp of een ander probleem waardoor galvanische corrosie z’n werk heeft kunnen doen.
Heb je een klapschroef, demonteer die dan, ontvet ‘m (b.v. met remmenreiniger), vet ‘m terug in en berg ‘m op op een droge plek.
Check de rubberen afdichting tussen de schroef en de schroefas of saildrive op slijtage.
Openingen naar de binnenkant van de motor
Sluit de openingen naar de binnenkant van motor af (luchtinlaat, uitlaat, ontluchting van de dieseltank, …). Zo voorkom je ongewenste bezoekers (spinnen, motjes, …) en vuil in je motor.
Tot slot kan je ook een dekzeiltje over de motor leggen. Mocht er dan een lek zijn in je boot boven de motor, dan sijpelt het water niet op je motor zelf.
Je vergeet meer dan je denkt …
Zorg ervoor dat je voor jezelf een duidelijk bericht achterlaat (b.v. een papier op je kaartentafel) met de dingen die je zeker nog moet doen voordat je je motor terug start in de zomer (b.v. impeller terug monteren, luchtinlaat terug openmaken, …).
Veel succes ! Vergeet niet om hieronder je reactie na te laten !
😉 prima leidraad !!
Super om te horen Marc. Bedankt !
Voor boten met een saildrive is er nog de optie om een “koptelefoon” aan de inlaat van de saildrive te klemmen en dan door te spoelen zonder de darm los te koppelen.
Bedankt voor de toevoeging Ben !
Meindert
Onderstaande vraag kreeg ik van Hans Klopper, ik heb er ook mijn antwoord bij gezet:
Vraag Hans: Ik heb een volvo penta 20 pk dieselmotor. De tank is mogelijk vuil, want toen ik laatst tankte, gaf de motor veel rook (wit) bij vol vermogen. Een paar dagen later was dit probleem opgelost. Kan dit de oorzaak zijn van een vuile brandstof tank?
——-
Antwoord Meindert aan Hans: witte rook duidt normaal op water in de motor. Zou kunnen dat er water binnenkomt via je brandstoftank. Heb je een groffilter met inspectieglaasje ? checken op water. Zoniet: probeer een staaltje uit de bodem van de tank te krijgen.
Als er water in je tank zat kan het als volgt gegaan zijn:
Bij het volgooien werd de diesel(+water) die in de tank zat waarschijnlijk grondig gemengd met de nieuwe diesel, waardoor je filters diesel, gemengd met water, zogen. En dat kan die witte rook geven. Hoe hoger het toerental, hoe hoger het brandstofverbruik, dus hoe meer water er verband werd. Na een dag scheidt de diesel en water/drab zich terug op de bodem van de tank, dus dan zuigt de motor terug schone diesel. Het kan zijn dat het dat is.
–vervolg antwoord aan Hans
Kan ook dat er via een kapotte pakking ergens in je motor water ergens in de motor terecht komt (inspecteer motor op witte aanslag (=zoutkristallen) of lekken, op de plekken waar de onderdelen van de motor aan elkaar zijn geschroefd (= de aanligvlakken).
Vraagje: als je het buitenwatersysteem van motor vult met antivries, moet de motor dan echt gaan starten, of kan je systeem ook gevuld krijgen met “uitgetrokken stopknop” zodat motor niet gaat lopen?
Hoi, je kan best de motor moeten laten warmdraaien, anders gaat de thermostaat niet open en zal de antivries niet door je motor lopen. Dit is zeker zo voor een direct gekoelde motor. Voor een indirect gekoelde motor zou je het risico nog kunnen lopen, aangezien normaalgezien de thermostaat in het koelwatercircuit zit en dus het buitenwater vrijelijk door je warmtewisselaar zal lopen, ook als de motor niet warm is. Voor de zekerheid zou ik de motor gewoon warm laten lopen. Lukt dat of is dat om één of andere reden moeilijk ?
Veel succes en groeten !
Meindert
[quote name=”j plug”]Vraagje: als je het buitenwatersysteem van motor vult met antivries, moet de motor dan echt gaan starten, of kan je systeem ook gevuld krijgen met “uitgetrokken stopknop” zodat motor niet gaat lopen?[/quote]
Het koelwater (buitenwater)van mijn vetus motor blaas ik altijd uit de leidingen. Door een doorgeknipte fietsband over de losgekoppelde pijp van het koel systeem te plaatsen. Aan het uiteinde van de fietsband leg ik een stevige knoop. Het andere einde van de fiets band richting koelpijp houdt ik met de hand en een slag in de band dicht. Dan pomp ik de band op tot mijn trommelvliezen angstig beginnen te worden. En dan laat ik de slag in de band los. Met veel kracht wordt nu de inhoud van de fiets band door het koelwater ciquit geblazen, en spuugt al het water dat er in zit naar buiten. En zie uw indirecte koel systeem is vorst vrij want er zit geen water meer in.
@Jan-Willem. Leuk idee ! Bedankt voor het delen van de tip !
Meindert
[quote name=”Bob”]–vervolg antwoord aan Hans
Kan ook dat er via een kapotte pakking ergens in je motor water ergens in de motor terecht komt (inspecteer motor op witte aanslag (=zoutkristallen) of lekken, op de plekken waar de onderdelen van de motor aan elkaar zijn geschroefd (= de aanligvlakken).[/quote]
Antwoord van Hans:
Beste Meindert,
Hartelijk dank voor je reactie.
Ik heb het grove en fijne filter schoongemaakt/vervangen. Hij rookt nu nog licht (meer licht grijs), maar lang zo erg niet als hiervoor. Bedankt voor de tip!
Beste Meindert,
Ik heb net een leuke vlet aangeschaft met inboard diesel volvo penta. Met behulp van jouw filmpjes ga ik de boot winterklaar maken. Nu heb ik alleen nog een vraag.
Ik laat de boot in het water liggen bij mijn woonark. Waar moet ik op letten?
Met vriendelijke groet,
Harriet
[quote name=”Harriet Zuidervaart”]Beste Meindert,
Ik heb net een leuke vlet aangeschaft met inboard diesel volvo penta. Met behulp van jouw filmpjes ga ik de boot winterklaar maken. Nu heb ik alleen nog een vraag.
Ik laat de boot in het water liggen bij mijn woonark. Waar moet ik op letten?
Met vriendelijke groet,
Harriet[/quote]
Hoi Harriet,
Naast de dingen hierboven zou ik zeker ook de volgende dingen doen:
– huiddoorvoeren checken: als het huiddoorvoeren zijn met een bal binnenin en je wil ze toe zetten tijdens de winter, dan moet je zorgen dat de opening in de bal gevuld geraakt met antivries zodat het water in de bal er niet voor kan zorgen dat je kraan kapotvriest
– als er een kajuit in je vlet zit: zorgen voor verluchting tijdens de winter en een vochtvreter binnen zetten (in de winter wordt het vaak flink vochtig en dat kan zorgen voor schimmel e.d. in de boot).
– om de paar weken even gaan kijken op je vlet om te zien of alles OK is. Op dat moment kan je gelijk ook met een elektrisch kacheltje alles eens goed warm stoken en dan verluchten, dat om het vocht uit de boot te krijgen.
Hebben andere Bobbers nog suggesties ?
Groetjes,
Meindert
Beste,
je schrijft dat je bij een direct gekoelde motor ook kunt volstaan in de winter met het leegpompen van het koelsysteem. De motor staat dan de hele winter “leeg” ipv gevuld met anti vries. Is het “leeg” laten van het koelsysteem niet slecht voor de motor i.v.m. daardoor het ontstaan van corrosie?
[quote name=”harold”]Beste,
je schrijft dat je bij een direct gekoelde motor ook kunt volstaan in de winter met het leegpompen van het koelsysteem. De motor staat dan de hele winter “leeg” ipv gevuld met anti vries. Is het “leeg” laten van het koelsysteem niet slecht voor de motor i.v.m. daardoor het ontstaan van corrosie?[/quote]
Hoi Harold, bedankt voor je reactie.
Ik heb nog nergens gezien of gehoord dat dat een risico zou zijn. Ook toen ik met een expert van Volvo-Penta sprak over het ‘leeg’ winterklaar maken van de motor heeft hij hier niets over vermeld. Hij vond het leeg winterklaar maken trouwens de meest aangewezen methode. De koelkanalen binnenin motoren zijn bovendien vaak dermate ontworpen/behandeld dat ze meer bestand zijn tegen corrosie.
Het risico op corrosie bij het leeg winterklaar maken lijkt me dus vrij klein.
Veel succes !
Meindert
[quote name=”jan-willem”]Het koelwater (buitenwater)van mijn vetus motor blaas ik altijd uit de leidingen. Door een doorgeknipte fietsband over de losgekoppelde pijp van het koel systeem te plaatsen. Aan het uiteinde van de fietsband leg ik een stevige knoop. Het andere einde van de fiets band richting koelpijp houdt ik met de hand en een slag in de band dicht. Dan pomp ik de band op tot mijn trommelvliezen angstig beginnen te worden. En dan laat ik de slag in de band los. Met veel kracht wordt nu de inhoud van de fiets band door het koelwater ciquit geblazen, en spuugt al het water dat er in zit naar buiten. En zie uw indirecte koel systeem is vorst vrij want er zit geen water meer in.[/quote]
Spaar je trommelvliezen! Aan elke fietsband zit een ventieltje dat aan de fietspomp past!
Kun je ook ruitensproeier antivries gebruiken om je dieslemotor winterklaar te maken? Deze is ook vaak tot -20gr ???
Thanks Bob!